Witam wszystkich mi³oœników TU£OWICKIEJ PORCELANY !!!

Strona, na której w³aœnie siê znajdujesz w ca³oœci poœwiêcona jest pasji,
jak¹ mo¿e byæ kolekcjonowanie porcelany z najznamienitszej fabryki porcelany na Œl¹sku.

MASZ KOLEKCJONERSKI PROBLEM?

NAPISZ WIADOMOή

JÊZYK, W KTÓRYM TOBIE ODPISZÊ:

wersja polskaenglish version

strona g³ównajak kupowaæ porcelanênaprawa porcelanyoryginalne znakireprodukcje imitacjeksi¹zki, albumy, recenzjelinkikontakt

galeria starej porcelany galeria starej porcelany Tillowitzart deco galeria starej porcelany Tillowitz

Dla ka¿dego kolekcjonowanie porcelany mo¿e mieæ inny wymiar. To fakt! Prawd¹ jest równie¿ to, ¿e nie ka¿dy chce byæ posiadaczem nawet maleñkiego zbioru porcelanowych wyrobów. I ca³e szczêœcie!
WyobraŸmy sobie sytuacjê, ¿e ka¿dy na Ziemi chcia³by mieæ choæby jedno "cacuszko". Co sta³oby siê wówczas z cenami wobec ograniczonej wszak liczby wyrobów?! Poszybowa³yby...wysoko i to na pewno!

No w³aœnie - ceny wyrobów porcelanowych to temat rzeka. Mo¿na jednak na³o¿yæ pewne wide³ki wartoœci, kieruj¹c siê równoczeœnie kilkoma wskazówkami-oceniaj¹c:

  1. stan fizyczny wyrobu
  2. aktualny trend na rynku starej porcelany
  3. rozeznanie i fantazja kupuj¹cego oraz sprzedaj¹cego

ad.1.

Stan fizyczny wyrobu, w którym uwzglêdnia siê wady wrodzone i wady nabyte. Do wad wrodzonych nale¿¹ wszystkie te, które powsta³y w procesie formowania, wypalania i zdobienia. przyk³ad nieudolnej naprawy Plamki, niedomalowania, wtr¹cenia pod szkliwem, b³êdy kalkomanii. Nie wp³ywaj¹ one istotnie na cenê wyrobu, chocia¿ mog¹ w nieznacznym stopniu dra¿niæ oko kolekcjonera. Takie wady w zasadzie nie wp³ywaj¹ na cenê przedmiotu, szczególnie maj¹c na uwadze bardzo trudny proces powstawania porcelany.
Druga grupa to wady nabyte, czyli œlad czasu i piêtno cywilizacji. Najczêœciej objawiaj¹ siê one w postaci "paj¹czków", uszczerbieñ - czipów (z niemieckiego), ubiæ, zadrapañ warstwy wierzchniej, szpec¹cych tzw. "profesjonalnych napraw", podmalowañ z³otopodobn¹ farb¹, klejeñ, albo w najgorszym wypadku wszystkiego na raz. No có¿...jeœli nie zauwa¿ymy tego w trakcie zakupów cena pozostanie nienaruszona, a w domu czeka nas g³êbokie rozczarowanie podczas mycia. Có¿ wiêc robiæ?
Po pierwsze dok³adnie ogl¹damy nasz przedmiot w newralgicznych miejscach: wszelkie uchwyty, wewnêtrzne ranty, uszka, pokrywki, no i oczywiœcie spód wyrobu: miejsce styku porcelana - pod³o¿e.
Nie bójmy siê dok³adnie przeœledziæ powierzchniê szkliwienia opuszkami palców. To najdok³adniejsza metoda wykrywania wszelkich odstêpstw od prawid³owoœci.
W przypadku aukcji internetowych czytajmy dok³adnie opisy i ogl¹dajmy zdjêcia, nie bójmy siê równie¿ nêkaæ wystawiaj¹cych porcelanowe cacuszka na sprzeda¿ mailami z proœbami o dodatkowy opis i zdjêcia.
Jeœli stwierdzimy wystêpowanie klejenia porcelany b¹dŸ innych napraw, œmia³o mo¿emy nadu¿yæ cierpliwoœci i poczucia wartoœci sprzedawcy. Powa¿ne defekty w postaci klejenia w widocznych miejscach, b¹dŸ brak ubitych elementów obni¿aj¹ wartoœæ zazwyczaj do poziomu 10-20% ceny rynkowej przedmiotu pozbawionego tych wad.

ad.2.

Aktualny trend na rynku starej porcelany. Dok³adnie to samo, co w tytule. P³acimy wiêcej za to co jest akurat w modzie.

Z regu³y najdro¿sze s¹ wyroby datowane na lata z pocz¹tku funkcjonowania fabryk porcelany. Najczêœciej mia³y one wtedy charakter manufaktur. Dlatego nale¿y siê bardzo dok³adnie zapoznaæ ze znakami stosowanymi przez producentów porcelany oraz z ich datowaniem.

Wa¿ne s¹ równie¿ gabaryty oraz metody wykonywania zdobieñ. Oczywist¹ spraw¹ jest to, ¿e porcelanê zdobi siê rêcznie (do dnia dzisiejszego). Ale! jest ma³e ale, które nale¿y wyjaœniæ. W tym celu pos³u¿yæ siê mo¿na czêstym motywem floralnym. Mo¿na rêcznie malowaæ ró¿nego rodzaju motywy kwiatowe (zdjêcie po lewej), mo¿na równie¿ rêcznie nak³adaæ kalkê z motywami kwiatowymi (zdjêcie po prawej). Dro¿sze wyroby bêd¹ te pierwsze - w ca³oœci rêcznie malowane, poniewa¿ s¹ to niepowtarzalne i jednostkowe przedmioty traktowane jak prawdziwe dzie³a. W drugim przypadku kalka (choæ bardzo piêkna) by³a nak³adana na tysi¹ce wyrobów w setkach kombinacji.

tillowitz rs prussiaporcelana tulowice

ad.3.

Rozeznanie i fantazja. W tym punkcie sprawa jest praktycznie otwarta. Mog¹ nam siê trafiæ prawdziwe rarytasy za bezcen od nieœwiadomego sprzedawcy. Mo¿emy równie¿ posiadaæ wiedzê, która umo¿liwi nam 100% identyfikacjê nieznakowanych wyrobów.
Czasem bywa tak, ¿e trafiæ nam siê mo¿e sprzedawca o niezwykle wygórowanym mniemaniu wartoœci oferowanych przez niego przedmiotów (bo to pami¹tka, bo dawno temu drogo kupi³em, bo euro wysoko stoi, bo na internecie takie same kosztowa³y 3 razy tyle, bo to zdobi³ sam w³asciciel fabryki, itd...). Unikajmy transakcji z takimi sprzedawcami. Miesi¹cami ich asortyment nie zmienia siê. Zjawisko widoczne zarówno na gie³dach staroci jak i popularnych aukcjach internetowych.


strona g³ówna | jak kupowaæ | naprawa | oryginalne | reprodukcje | albumy | ciekawe linki | kontakt

© 2008-2024 www.porcelana-tulowice.pl

Publikacja materiałów bez zgody autora zabroniona.